مد و پوشاک

به اعتقاد این فعال اقتصادی، چنانچه قرار باشد زمینه رشد و توسعه این صنعت در کشور فراهم شود، باید برای آن یک چشمانداز دقیق و متناسب با ظرفیتها، تعریف شود. پیروی از ترندها برای اهالی فشن می تواند یک نقطه قوت محسوب شود، به این صورت که وی را فردی مطلع از آخرین اخبار و ترندها نشان میدهد. همیشه و همه جا همراه با مد روز پیش رفتن کاملا سخت است چون افراد هزینه بالایی را متحمل می شوند بنابراین تنها افراد ثروتمند و سلبریتی ها می توانند همراه با آخرین مد پیش روند. البته ترند در حوزه های مختلف می تواند تداعی کننده معانی مختلف باشد اما تمامی این معانی به همه گیر بودن یا فراگیر شدن در آینده نزدیک اشاره می کند. این مدت زمان کاملا متغییر است و از شش ماه تا ۲ سال را در برمی گیرد. در یک سال و نیم گذشته زیان های مادی و معنوی بسیاری به فعالان اقتصادی و صنعتی کشور وارد شده است.

وجود ترندها مطمئنا در هر جامعه ای با موافقان و مخالفانی رو به رو است با این وجود ترندها تا حد زیادی ما را به سوی پیشرفت هدایت میکنند، به نحوی که ترند برای ما نیازسازی میکند و ما به طور ناخودآگاه و به شکلی اجباری در راه برطرف کردن نیازهای خود تلاشمان را بیشتر کرده و قدم به سوی پیشرفت میگذاریم. ترند در لغت به معنی روند و گرایش است . به سبک پوشش و نوع لباس ها در یک بازه زمانی، فشن گفته می شود. اوت کوتور که در اصل یک کلمهی فرانسوی است، در اصطلاح به دوخت بسیار سطح بالا گفته میشود. همچنین مصرف گرایی یک الگوی اشتباه در زندگی بسیاری از افراد است که یکی دیگر از پیامدهای پیروی از ترندها به شمار میآید. صنعت مد به عنوان دومین صنعت آلاینده محیط زیست به شمار می رود. چون صنعت فشن آلودگی زیادی را وارد محیط زیست می کند.

اگر محیط زیست را دوست دارید، کمتر لباس بخرید» این عبارتی است که شاید هر یک از ما، حداقل یکبار از دوستداران محیط زیست و حامیان این زیستگاه جهانی شنیده باشیم. در ادامه، محمد طبائیان، مدیر فروش برند دیجی استایل با بیان اینکه ایران در حال حرکت در مسیرهایی است که حتی در دنیا به آن فکر هم نمیکنند، افزود: امروز با جهانی مواجه هستیم که سوشال مدیا تمام ابعاد زندگی ما را در بر میگیرد. یک فعال حوزه طراحی لباس با بیان اینکه دغدغههای اقتصادی بدون شک مانعی برای توجه افراد به حوزه مد و لباس است، گفت: با توجه به دغدغههای اقتصادی موجود و ضرورت توجه به موضوع لباس و پوشاک به عنوان نمادی از فرهنگ کشور، بنابراین توجه مسئولان به این حوزه احساس میشود. طراحی مد (Fashion Designing) را میتوان به سادگی به عنوان “هنر تولید لباسهای فشن” توصیف کرد؛ اما مانند هرچیز دیگری، طراحی مد نیز در طول زمان تغییر کرده و مفهوم متفاوتی به خود گرفته است.

ترندهای فشن با اطمینان می توان گفت در نگاه و برخورد اول با هر فرد به لباس، استایل، نوع آرایش و هر اتفاق ظاهری دیگر در وی توجه می کنیم زیرا این موارد در نگاه اول معرف و بیانگر شخصیت وی می باشد. در پاسخ باید گفت که ترند های طراحی داخلی نیز در هر فصل به شکل چشمگیر و قابل توجهی تغییر نمی کنند. می توان گفت که کشور آمریکا، یکی از بزرگ ترین صاحبان صنعت مد بوده و این روند نیز ادامه داشته، اما با رواج پیدا کردن تولید پوشاک در خارج از آمریکا، کشورهای دیگر نیز راه خود را به این صنعت باز کرده اند.