مد و پوشاک

وی در پایان اظهاراتش یادآور شد: اکو سیستم مُد و فشن و همه عوامل آن باید پای کار باشند تا دغدغه تعامل مؤثر و تحرک پویا در این فضای جدید به خوبی شناخته شود و به نظر من در ایران این خواسته مهم جای رشد و پیشرفت دارد. صنعت پوشاک که در آن به تولید لباس و پوشاک، و صنعت مد که در آن به فروش و تجارت لباس و موارد دیگر پرداخته می شد؛ اما در دهۀ ۱۹۷۰، مرزهای بین این دو صنعت تقربیا با هم یکی شدند و در صنعت مد، علاوه بر فروش و نمایش لباس، طراحی لباس و دوخت و به نوعی، تولید لباس هم جای گرفت؛ به طوری که با ورود به قرون بیستم و با ظهور فناوری های جدید، مانند چرخ خیاطی و سیستم های تولید کارخانه و افزایش و گسترش فروش های خرده فروشی در قالب فروشگاه های بزرگ ،که همگی ساخته و پرداخته شده صنعت مد بودند، صنعت پوشاک، مطیع صنعت مد شد و تولیدات انبوه و سفارشی پوشاک، مطابق با سلیقه ها و زمان و مکان شکل گرفت.

دهه ۱۹۲۰ را میتوان نقطه عطفی در تاریخچه مد و فشن دانست چراکه در فاصله بین دو جنگ جهانی اتفاق افتاد و دوران طلایی مد فرانسه بود. هفتمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران (ایران مد) از 18 تا 21 آذر 1398 با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برپا شد. با رسمیت شناخته شدن شهر پاریس به عنوان مرکزیت مد و فشن رونق ویژه ای در نمایشگاه های این کشورپدیدار شد. این نمایشگاه توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه صنعت پوشاک را به نمایش خواهد گذاشت. طبیعی است که ارزش صنعت مد در بخش زنان به مراتب بیشتر از سایر بخش های این حوزه باشد.

این فناوری در حال حاضر حدود ۲۰۰ دلار قیمت­گذاری شده است. طبق آمارهای موجود، در شروع قرن بیست و یکم ۲۶.۵ میلیون نفر در صنعت مد و پوشاک مشغول به کار بوده اند که این تعداد در دو دهه ی بعد از آن به حدود سه برابر رسیده است. پول نیوز – صنعت مد و فشن ثروتی معادل 2.5 تریلیون دلار در اختیار دارد که این صنعت از با ارزش ترین صنایع جهان است. البته به یاد داشته باشید که این سبک الگوسازی، بیشتر برای تولید انبوه است و در تولیدی مزون و سفارشی، همچنان از الگوسازی های دستی که بسیار متناسب با اندام شخص مورد نظر است، استفاده می شود. پیراهن های زیبا و انواع کلاه ها از اقلام مرسوم در زمینه پوشاک بود و بیشتر مورد استفاده قرار گرفت . پوشش مردان از حالت رسمی به غیررسمی و راحت تغییر پیدا کرد .پیراهن کوتاه، شلوار کوتاه (گلف) بسیار استفاده میشدند.

طراحی لباس در دهه ۱۹۴۰ از پاریس تا نیویورک گسترش پیدا کرد. مد از دهه ۱۹۸۰ تقریباً به شکوه نهایی خود رسید و دنیای مد و فشن رونق بسیار زیادی گرفت. هنر دکو Deco دچار انقلاب شد و به تمام کشورها رسید و پارچههای توری به همراه کلاههای نمدین و بی لبه به مد روز تبدیل شدند. دلیل اصلی تولید محصولات بسیاری از برند های مطرح جهان در کشورهای آسیایی قیمت تمام شده به مراتب کمتر در کشورهای اروپایی ست که به دلایل متعددی از جمله هزینهای کارگر و مواد اولیه مصرفی وابسته است و در نتیجه آن نزدیک به نیمی ازعرضه بازار پوشاک در سراسر جهان به کشورهای آسیایی تولید کننده پوشاک تعلق دارد.