ظهور و بروز تکنولوژی های جدید در صنعت مد و پوشاک – روزمرگی کدرها

اساس صنعت مد و پوشاک بر تولید پارچه است؛ زیرا تا پارچه (از جنس های مختلف ) وجود نداشته باشد، چیزی به نام پوشاک نیز بی معناست. زیرا استفاده از پنبه که رکن اصلی این صنعت است با خود آلاینده هایی به همراه دارد که در طی مراحل کاشت و برداشت وارد محیط زیست می شود. این ۴ سطح در عین اینکه بخش های جدا از هم هستند، به هم وابسته اند و همگی در راستای تامین و عرضه پوشاک برای مصرف کنندگان عمل می کنند تا افراد درگیر در این صنعت را به سوددهی برسانند. طول دوره طراحی لباس از مقدماتی تا پیشرفته از ۶ ماه تا یکسال متغیر می باشد.هنرجو پس از گذراندن سطح مقدماتی موفق به اخذ مدرک طراحی لباس مقدماتی از مجتمع فنی تهران می گردد و وارد سطح پیشرفته طراحی لباس می شود.

زمانیکه خانه مد اسپانیایی “بالنسیاگا” BALENCIAGA در مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۰-۲۰۲۱ خود چهار مدل لباس ورزشی ارائه کرد که قیمتشان بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ یورو بود. اگرچه تولید در کشورهای در حال توسعه آسیا و آفریقا به دلیل نیروی کار ارزان انجام می شود، چین با ارائه کالاهای با کیفیت و قیمت ارزان تر، مدعی اکثریت سهام است. امروزه در میان افراد جوامع شاهد این هستیم که تقاضا برای تغییر و همراهی با مد، رو به افزایش است و به همین دلیل مصرف تولیدات ارزان قیمت با کیفیت پایین یا به اصطلاح «فَست فشن» رو به رشد است. در ادامه، محمد طبائیان، مدیر فروش برند دیجی استایل با بیان اینکه ایران در حال حرکت در مسیرهایی است که حتی در دنیا به آن فکر هم نمیکنند، افزود: امروز با جهانی مواجه هستیم که سوشال مدیا تمام ابعاد زندگی ما را در بر میگیرد. اگر لباسهای یک برند با سلیقهی شما متناسب است به آن وفادار بمانید، چون احتمالا تمام مجموعههای آیندهی آن برند هم مناسب شما خواهد بود!

عکاسی مد چیزی بیشتر از یک مجموعه تمرینهای متغیر در غیاب قوانین ثابت و رویدادهای تاریخی بدون ابهام است که قادر به تشکیل و نمایش روابط و پیوندهایش است. در رویکردی که مینارد پیشنهاد می کند، بهتر است عکاسی مد و پیوندهای مربوط به آن به شکلی در نظر گرفته نشود که در آن عکاس به عنوان یک نویسنده شناخته شود یا قوانین رسمی و تغییرناپذیر یک ژانر ثابت بوجود بیاورند. با این وجود، اعتبار یک عکس مد به مجموعهای از عوامل وابسته است. همان طور که مارگارت مینارد (Margaret Minard) در مقالهی خود میگوید: «عکس مد یک بومشناسی است. بنابراین در دنیای مد “استایل” به معنای سبک شخصی است؛ برای مثال شما برای خود یک مدل لباس و اکسسوری خاص و مدل موی منحصر به فرد انتخاب میکنید و این موارد در کنار هم شما را از دیگران متفاوت میکند. دوماً کالاهایی را برای فروش انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید و حس خوبی را در شما بر می انگیزند.

اگر تیزبینانه به عکاسی مد نگاه کنیم، متوجه میشویم که همچنان سؤالات بدیهیای پیش رویمان قرار دارد که ظاهراً پاسخ آنها را نمیدانیم. طرح های رایج دهه ۳۰ ، لباس های سبک قدیمی با تیشرت هایی شاد و یقه ۷ نیز گاهی اوقات در طراحی طراحان قرار می گرفتند و استفاده از گردنبند برای مردان در این دوره رایج شد. برند “نایکی” Nike یکی از پیشگامان عرصه پیوند مد و لباس ورزشی است که در سال ۲۰۱۱ طراحی برای لباس تیم ملی کشور فرانسه l’Équipe de France را به عهده گرفتهبود. زیرنظر “کارللاگرفلد” Karl Lagerfeld بود که موجی تبلیغاتی درباره لباس جدید تیم ملی فرانسه به راه افتاد و این داستان طولانی کم کم در راه پیدا کردن لباسهای ورزشی در برندهای بسیار مطرح خلاصه شد و نهایتا در استایل خیابانی نیز استفاده شد. ایشان در ادامه گفت: امروزه در حوزه پوشاک وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دولت و بخش خصوصی قرار دارد.