صنعت مد و پوشاک در جهان

اما مد در مفهوم fashion که با نوآوری , ابتکار و خلاقیت طراح لباس همراه است و در اصل منشا غربی دارد به مجموعه ی لباس و پوشاکی که طراح شاخصی برای فصل یا مناسبتی طراحی می کند , انواع و اقسامی را هم شامل می شود و برای معرفی و تبلیغ آن هم به شیوه های خاصی من جمله استفاده از نشریات ویژه بهره می گیرند , اطلاق می شود . همچنین برای افرادی که به ورزش روزانه اهمیت می ­دهند و معمولا ورزش و تحرک آنها، با بررسی اعداد و داده­ها همراه است، این فرصت را می­ دهد تا تعداد گام ­های خود را اندازه­گیری کنند و از طریق اپ مرتبط با کفش، میزان کالری مصرف شده را بر اساس رژیم غذایی خود اندازه­گیری کنند.

یک نوع طراحی وجود دارد که سبک کوچ Kutch نامیده میشود و منشأ آن به واژهٔ آلمانی”kitsching” برمی گردد که معنی آن زشت یا به لحاظ زیباییشناسی ناخوشایند است. چگونه یک طراح لباس ماهر شویم و حرفه ی خود در این زمینه را آغاز کنیم؟ از همان ابتدا جزئیات رنگ و برش سبک کاملاً در ذهن طراح نقش بسته است. در دوره طراحی مد و لباس، طراحی ابتدا بر روی صفحه کاغذ انجام میشود. در بازار منسوجات و پوشاک نیز در سال ۲۰۰۰، ۲۶.۵ میلیون نفر کار میکردند. امروزه لباسهای روز و معمولی بیشترین میزان لباسهای مصرفی را تشکیل میدهند اما با این وجود دوخت لباس های سفارشی نیز بخشی از فعالیت طراحان مد محسوب می شود. طراحان باید ابتدا هدف خود را مشخص کرده و پس از آن به ترسیم مانکن بپردازند و با شناختی که نسبت به مواد پیدا کرده اند به طراحی لباس مورد نظر بپردازند.

همچنین اگر بتوانید مخاطبان و خریداران خود را پیدا و نیازهای آنها را برآورده کنید، آنها خیلی زود به مشتریان وفادار تبدیل خواهند شد. برای مثال اگر ریزنفش هستید شاید بهتر باشد پیراهنهای ماکسی خیلی بلند نپوشید و یک پیراهن کمربنددار با قد تا بالای زانو را جایگزین آن کنید. کار طراح الگو بسیار دقیق و پر زحمت است، تناسب پوشاک کامل شده در واقع به دقت آنها بستگی دارد، آنها پس از اطمینان از ابعاد اولیه یک نمونه از لباس میسازند تا روی تن یک مدل واقعی تست شود و از درست بودن اندازه و ابعاد آن در عمل هم مطمئن شوند.

به همین علت طراحی الگو از اهمیت خاصی برخوردار است و اساساً نقشه قطعاتی است که با دوخته شدن به هم لباس را به وجود می آورند. الگو : این مورد ساختار اصلی لباس را شکل می دهد. یک طراح لباس باید متناسب با اقلیم یک منطقه و فرهنگ مردمی که برایشان لباس طراحی می کند آشنایی کامل داشته باشد. چاپ پارچه : در طراحی ، رنگ ها و تم انتخابی برای چاپ و طرح پارچه باید متناسب با فصل انتخاب شود. جنس پارچه : باید متناسب با نگاه، احساس و روحیات اغلب مشتریان انتخاب شود. بدست آوردن الگوی درست نیز با اندازه گیری دقیق نسبت مستقیم دارد. همچنین در آلمان نیز طراحی و مد شروع به گسترش کرد. در انتخاب جنس پارچه همچنین باید شرایط آب و هوایی و فصلی نیز مورد توجه قرار گیرد. در این دهه بار دیگر پیراهن های بلند برای لباس های شب مورد استقبال قرار گرفت و جوان ها به شدت دنبال مد روز بودند.