صنعت مد و لباس در اقتصاد خلاق

یک طراح خوب و حرفه ایی باید پارچه مناسب را انتخاب کند و در دنیای رنگ ها غوطه ور باشد. اکسسوریها شامل انواع کیف، کفش، زیورآلات، کمربند، شال و روسری به راحتی میتوانند یک تیپ ساده و بدون رنگ را جذاب و منحصر به فرد نشان دهند و علاوه بر این خیلی راحت با هر تیپی ست میشوند. علاوه بر آن، در فشن شوها باید به نکات ریز و جزئیات استایلها توجه کنید تا بتوانید ترندهای جدید را پیدا کنید. قطعا تولیدی لباس، مهمترین کسب و کار در حوزه مد و پوشاک محسوب می شود. اکثر شرکت ها عموما در این مسیر حرکت می کنند که از آخرین روند مد پیروی کنند، در حالی که تازه واردان سعی می کنند با تلاش برای رویکردی پایدارتر و طولانی مدت بر کیفیت و کمیت تأکید کنند.

اما مد در مفهوم fashion که با نوآوری , ابتکار و خلاقیت طراح لباس همراه است و در اصل منشا غربی دارد به مجموعه ی لباس و پوشاکی که طراح شاخصی برای فصل یا مناسبتی طراحی می کند , انواع و اقسامی را هم شامل می شود و برای معرفی و تبلیغ آن هم به شیوه های خاصی من جمله استفاده از نشریات ویژه بهره می گیرند , اطلاق می شود . یکی از بزرگترین هلدینگ های عرصهی مد و لباس در جهان ایندیتکس است که می توان از برندهای آن مانند زارا به عنوان پرفروشترین برند های فست فشن نام برد. در آغاز قرن بیستم، تحولات جدیدی در مد و فشن رخ داد که ابتدا از پاریس شروع شد و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد. اما اگرچه که حجم عظیمی از رسانههای چاپی و آنلاین در عکاسی مدلینگ در سراسر جهان فعالیت میکنند، پیدا کردن اکانتهایی که این نوع عکاسی را نقد کنند بسیار مشکل است.

بدیهی است نخستین پوشش هایی که زنان و مردان استفاده می کردند از جنس الیاف سلولزی و شاخ و برگ درختان بوده است که در واقع تا حدودی به انسان گرمی می بخشیده آدمی از گزند حشرات تا اندازه ای محفوظ می داشته و در حکم ستر عورت برای پنهان کردن بخش هایی از تن و بدن و پرهیز از قبح و زشتی برهنگی به خصوص در برابر جنس مخالف بوده است . لباس (CLOTHES ) به مفهوم پوشاندن تن و بدن به طور کامل است و البته میزان پوشش به عرف , سنت و اعتقادات مردم هر جامغه بستگی دارد . زمانی که کفشهای باکیفیت و البته قیمت مناسب داشته باشید، قطعا توجه بخش اعظمی از بازار محلی را به خود جلب خواهید کرد. البته که بازار بزرگی برای کیفها وجود دارد اما این را فراموش نکنید که به ندرت میتوانید خانمی را بدون یک کیف مشاهده کنید. اگر بهدنبال کسب و کار در حوزه مد و پوشاک هستید، قطعا تولیدی کمربند، از بخشهای پررونقی است که میتوانید درنظر بگیرید.

صنعت مد و پوشاک زنانه وابسته به روندهای دائمی در حال تغییر است که مصرف کنندگان را به دلیل نیاز به پوشیدن جدیدترین لباس ها مشتاق نگه می دارد. پیراهن , دامن , کت و شلوار و جز آن لباس محسوب می شود . اما درعینحال، کسب و کار در حوزه مد و پوشاک، بسیار رقابتی است و تولیدیها باید همیشه خود را همگام با ترندهای روز نگه دارند چون در غیر اینصورت، خیلی زود از قافله عقب میمانند و شکست می خورند. با وجودی که این حرف تا حدی درست است، اما همچنان میتوان در این زمینه موفق بود. اگر بخواهیم به طور کلی مد را تعریف کنیم، در ابتدا به دو نکته باید توجه کنیم: ۱- مد یک ابزارنمایش است، ۲- مد تابعی از زمان و مکان است؛ بنابراین هر چیزی در قالب این دو مورد قرار بگیرد، جزو دامنۀ مد و فشن محسوب می شود . امیدوارم روزی برسد که تولیدکنندگان پوشاک کشور به صادرات گسترده دست پیدا کنند چرا که در آن زمان می توان مدعی شد که وضعیت تولید پوشاک در کشور وضعیت مطلوبی است.